Att hålla hemmet rent och fint är ingen enkel match, såvida man inte regelbundet anlitar någon form av städhjälp för att hjälpa till. Att anlita en professionell städfirma är inte så svårt som man kanske kan tro om du bara har några bra tips på olika företag att kontakta. Det är bättre att anlita någon som hjälper dig att städa än att göra allt själv, särskilt om du är en upptagen person som alltid är på språng. Mattrengöring är svårt eftersom det kräver frekvent rengöring. Men att anställa en städfirma är lätt som en plätt eftersom du bara behöver göra ett enkelt telefonsamtal där alla detaljers görs upp. Dock det finns massor av saker man måste göra för att säkerställa att den städfirma man anställer verkligen är den bästa. De som jobbar där har ju faktiskt utbildats för att kunna tillgodose dina behov inom rätt och rimlig tid. Här är några enkla tips för dig för att undvika misstag:
Så anlitar du professionell städhjälp
- Anlita inte den billigaste tjänsten eller städfirman du ramlar över på nätet eller i staden där du bor. Billiga städfirmor är inte alltid det bästa valet eftersom de använder billig utrustning, billiga kemikalier och erbjuder dålig arbetskraft eftersom du kommer att betala dem så lite. Det är inte alls säkert att man sparar på att anlita den billigaste städfirman, i många fall kan det göra mer skada än nytta för dina mattor och tillhörigheter på grund av deras dåliga utrustning, maskiner, medel och personal.
- Det du behöver göra är att leta efter den bästa städfirman på nätet, du behöver inte drabbas utav panik då det finns massor av städtjänster och städfirmor att hitta via nätet. Allt du behöver göra är att hitta den bästa som kan tillfredsställa just dina behov.
- Be gärna städfirman att visa sina licenser på att de verkligen är ett äkta städföretag. Säkerställ också att företaget har verksamhetstillstånd. Detta är inte bara för att försäkra sig om att hitta en bra städfirma utan även för din familjs säkerhet då de anställda kommer att befinna sig i ert hem om ni bestämmer er för att anlita dem för någon städtjänst.
- Du måste även kontrollera din försäkring eller dina villkor och policys som hyresgäst om du hyr ditt boende. Det är bra för att vara säker på att om det skulle hända en olycka inuti ditt hem under städningen så täcks du och ditt hem av försäkringen för mediciner och inläggning på sjukhus.
- Du kan prata med företagets chef om försäkringar, säkerhet och alla papper och dokument som behövs innan du anlitar dem. Du kan till exempel be dem om en ansvarsförsäkring. Det är på ditt ansvar att be om en kopia av dokumentationen. När den upphör och om du inte hade möjlighet att kolla på det innan du anställde dem kommer de inte att vara ansvariga för någon skuld som uppstår om det inte finns någon sådan försäkring.
- Du kan även kolla med företaget om de har kontrollerat och verifierat samtliga arbetstagare. Du kan också kontrollera deras register för att säkerställa att de inte gjort sig skyldiga till något brott eller liknande.
- Du kan också be företaget om att få träffa dem som kommer att sköta städningen i ditt hem. Eftersom de kommer att uppehålla sig i ditt hem bör du veta vilka de är.
- Du måste även diskutera priser och villkor och till exempel vad som gäller om du skulle vilja dra dig ur avtalet om du inte skulle bli nöjd med deras tjänster.
- Du måste även diskutera med företaget om hur ofta de skall städa hos dig om du har beslutat att anställa dem regelbundet.
- Läs kontraktet noga innan du signerar det.